בנובמבר 2010 הגיש המכון הישראלי לדמוקרטיה את "מדד הדמוקרטיה הישראלית" לנשיא המדינה, שמעון פרס. מהנתונים שפורסמו עלה, בין היתר, כי 72% מהנבדקים העידו כי אין להם אמון במפלגות בישראל. למרות זאת, 63% השיבו כי מפלגות נחוצות במערכת הפוליטית הישראלית. פיקוח ובקרה פנימיים, המונעים מעשים הפוגעים בטוהר המידות ובזבוז כספי ציבור, הם חשובים ואפקטיביים במלחמה להשבת אמון הציבור במפלגות.
ביקורת פנימית, המתבצעת על ידי מבקר פנים, היא קו ההגנה הראשון במאבק נגד השחיתות ולמען טוהר המידות. המעמד של מבקרי הפנים התעצם עם השנים, אך נראה שבכל הקשור למפלגות בישראל, הזמן עצר מלכת. מוסד מבקר הפנים במפלגות אינו מוסדר, מה שמאפשר לגורמים אינטרסנטיים במפלגות לסרסו ולהפכו לעלה תאנה לארגון. דו"חות הביקורת הפנימית במפלגות, אם נערכים, מונחים בפינות חשוכות. הדו"חות מוסתרים מעיני התקשורת והציבור, ובניגוד לגופים אחרים הממומנים על ידי כספי ציבור ומפעילים מערכת ביקורת פנים אפקטיבית, דווקא בקרב המפלגות, שתפקידן לייצג את הציבור, ביקורת הפנים נותרה נטולת שיניים.
כמה גורמים חברו יחד והפכו את ביקורת הפנים במפלגות לאות מתה. חוק המפלגות מגדיר בצורה אבסטרקטית את מוסד המבקר, ואינו נותן מענה הולם לצורך בביקורת פנים אפקטיבית ובלתי תלויה. דו"חות מבקר המדינה מתמקדים בחריגות התקציביות של המפלגות ומטילים עליהן קנסות, אך מתעלמים מהביקורת הפנימית של המפלגות ואינם ממליצים על הדרך להגברת הביקורת והבקרה. תקנוני המפלגות מגדירים בצורה מינימליסטית את מוסד מבקר הפנים.
כמו כן, הם לא כוללים התייחסות לתיקון ליקויים וחובת הגדרה של ועדת ביקורת. היעדר התעניינות ולחץ מצד התקשורת לחשיפת הנעשה בתחום ביקורת הפנים בתוך המפלגות. יצוין כי מיליוני שקלים מועברים מהציבור למפלגות באמצעות חוק מימון מפלגות, ואף על פי כן נותר תחום זה תחת עלטה כמעט מוחלטת.
המידע אודות המשכורות המנופחות המשולמות לעובדי מנגנון במפלגת קדימה, למשל, אליו נחשף הציבור בכתבה שנעשתה באחרונה בערוץ 10, מעמיד את הפוליטיקאים באור נוגה, אך מספר בעיקר את סיפורה של ביקורת הפנים במפלגות. ניהול תקין, טוהר מידות, חיסכון ויעילות הם לחם חוקו של מבקר הפנים. ביקורת אפקטיבית במפלגות היתה חוסכת כסף לאזרח ומייתרת את ההסברים הפתלתלים מפי יועצי התקשורת של קדימה, אך חשוב מכל – היתה מגבירה את אמון הציבור במפלגות ובפוליטיקאים. על הח"כים לפעול לחקיקה ואכיפה מוגברת בתחום ביקורת הפנים.
שפיץ-טולדנו היא מנכ"ל חברת דיס ביקורת ואבטחת מידע; לוי הוא יועץ בתחום הביקורת הפנימית